Mediaxperience VU Amsterdam

De Vrije Universiteit in Amsterdam was destijds van plan de komende jaren veel van haar gebouwen te vervangen door nieuwbouw in het zogenaamde VU-kwartier aan de Amsterdamse Zuidas. Het hoofdgebouw zal echter nog vele jaren haar functie als entree van de VU Campus blijven vervullen. Vanuit deze visie hebben wij van de VU de opdracht gekregen voor het ontwerp van de VU MediaXperience. Een nieuwe ‘bibliotheek’ zonder boeken en met een frisse look and feel. Kortom, een ruimte die aantrekkelijk is voor de student van nu en morgen.
lees meer....
De ervaring die de VU in deze ruimte opdoet, zal bijdragen aan de formulering van het programma van eisen voor de toekomstige nieuwe locatie. De VU wil experimenteren. De inrichting moet dus in ruime mate flexibel indeelbaar zijn. De bouwkundige ruimte was een gegeven, maar mocht geen belemmering vormen voor de realisatie van een nieuw en spannend interieur. De bestaande ruimte is daarom ontkend en kleurloos gemaakt, waardoor deze min of meer wegvalt. Binnen deze ruimte zijn verschillende nieuwe ruimten gevormd. Een geheel vrijstaand frame geeft kaders en kan flexibel worden ingevuld. Een tweede flexibele ruimte wordt gevormd door een grote cirkel van een gordijn. De zogenaamde ‘cockpits’ zijn bedoeld voor de montage van film- en videopresentaties. Daarnaast zijn er diverse losse opstellingen, zoals grote tafels voor werkgroepen, een lange stamtafel met individuele werkplekken en grote rode loungebanken die erg populair blijken te zijn. Er staan ook kleine tafels voor gesprekken tot maximaal 4 personen. Rondom dit geheel bevinden zich drie afsluitbare ruimten voor onderwijs en het opnemen van films.

In het entreegebied bevinden zich een grote balie, een leestafel, een lockerwand voor laptops en een koffiepunt. In de vitrines worden nieuwe ontwikkelingen aan de studenten gepresenteerd. Een kleine ruimte met loungebanken en een zwart gordijndoek kan door docenten worden afgehuurd voor het geven van kleine presentaties. In een uitgave van het huistijdschrift Ad Valvas stond de volgende zin vermeld: ‘Dat de VU zo mooi kan zijn!’ Dit, samen met het feit dat de zaal altijd druk bezet is, geeft aan dat wij de vraag van de VU goed hebben beantwoord.

Project: MediaXperience

Locatie: Amsterdam📍

Opdrachtgever: Vrije Universiteit Amsterdam

bellen
route